Maand 1: Zambia, Mpongwe - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Daan Zuidervaart - WaarBenJij.nu Maand 1: Zambia, Mpongwe - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Daan Zuidervaart - WaarBenJij.nu

Maand 1: Zambia, Mpongwe

Door: Daan Zuidervaart

Blijf op de hoogte en volg Daan

14 Maart 2015 | Zambia, Mpongwe

Hallo geachte lezers (familie, vrienden en bekenden),

Vanuit Zambia mijn eerste update van mijn stage en andere belevenissen in het verre Afrika. Vandaag als ik dit schrijf exact een maand op mijn plaats van bestemming: Mpongwe, Zambia. In een maand kan er veel veranderen, gewenning aan taal en cultuur, de mensen om je heen. Alles hier is anders en werkt op een heel andere manier. Deze manieren ontdekken is soms lastig, maar als je deze eenmaal weet heb je een goede ingang bij de mensen om je heen. Ik mag de komende 4 maanden samen met Bregt Stevens werken aan een mooie en uitdagende stageopdracht voor de stichting Give the Children of Mponwe a Future. Deze stichting zet zich in voor goed onderwijs, duurzaam en milieubewust ondernemen in Mpongwe District (Copperbelt provincie). Het stimuleren van de ondernemersgeest is daar een groot deel van. Biologische landbouw en voorlichting geven ook.

Onze opdracht gaat over een haalbaarheidstudie uitvoeren naar de mogelijkheden voor de recycling van plastic afval. Dit betekent inventariseren, interviewen, enquêtes afnemen, veel reizen en praten met de lokale bevolking. Onze werkgebied behelst het hele district van Mpongwe. Vergelijkbaar met een regio als Helmond en Eindhoven gecombineerd. Veel kleine dorpen midden in de rimboe, verbonden door een grote weg. We gaan kijken naar de aanwezige mogelijkheden om plastic afval op te slaan, het op te halen en te transporteren. Welke afzetmogelijkheden zijn er voor het afval en hoeveel plastic afval is er überhaupt aanwezig?

Zambia is een mooi en geweldig uitgestrekt land. Mijn woonplaats ligt op 1200 meter hoogte en het landschap golft mooi en heen weer. Doorsneden door rivieren, savannen en bossen. Dit levert een mooi en gevarieerd landschap. Er wonen minder mensen dan in Nederland, maar toch 18x keer zo groot. De dichtstbijzijnde stad ligt op 65 kilometer en wanneer je geen auto hebt moet je met de mini-bus. Dit kost gelukkig maar 2 euro omgerekend. Boodschappen moeten een keer in de week worden gehaald en dan moet er weer een flinke reis worden gemaakt.
Bepaalde dingen zijn erg goedkoop als groenten die in de buurt worden gekweekt, andere meer luxueuze dingen zijn toch behoorlijk wat duurder. Benzine en diesel zijn hier prijzig en dat maakt reizen met de auto niet echt budget bestendig. Het motto: 'over alles valt te onderhandelen' is ook echt van toepassing. Als de benzinepomp niet werkt, gaat het leven gewoon door en wordt er illegaal wel diesel verkocht. Zo zijn er voor veel mensen verschillende soorten baantjes en op de markt verkopen ze allemaal dezelfde dingen. Toch weten de mensen hiervan rond te komen, een behoorlijke prestatie.

Al met al heb ik al veel beleefd en meegemaakt. Als er ergens echt gaat wonen, ervaar je de omgeving ineens anders. De minder mooie kanten vallen soms erg op. Voorbeelden hiervan zijn alcoholisme en uitzichtloosheid. Redelijke gezondheidszorg, echter niet altijd toegankelijk voor de meeste mensen. Naar school gaan en deze ook afmaken voor de meeste een grote uitdaging. Overheidscholen presteren erg slecht en het Engels van de mensen is soms tenenkrommend. Private scholen en ziekenhuizen presteren beter en dat verschil is wel duidelijk. Positieve dingen zijn er gelukkig meer dan genoeg. De mensen zijn oprecht vriendelijk en behulpzaam en zeker wanneer je de lokale taal gebruikt (Bemba) gaan er veel deuren voor je open. De mensen zijn vrolijk en houden van gezelligheid. De eenvoud waarin sommige mensen leven en toch gelukkig zijn, is voor mij een grote leerschool. Bovenal is leven, werken en wonen in Afrika een groot en spannend avontuur. En het is hier altijd zomer :)

De kerk in Zambia is een leuk verhaal om te vertellen. Voor een dorp (township) heeft Mpongwe 5000 inwoners. Dit aantal groeit heel erg snel. Toch heb je hier al 5 a 6 kerken in het dorp en daar om heen. De mensen vinden het altijd leuk om te horen dat ik als blanke (muzungu) ook geloof. De kerken zitten meestal bomvol en de gemiddelde leeftijd ligt ver onder de 30. Veel kinderen en moeders. In veel kerken zitten de mannen aan de linkerkant en de vrouwen en kinderen aan de rechterkant. Laatst zat ik in de pinksterkerk en waren er 500 mensen aanwezig in de dienst die uiteindelijk 2,5 uur duurde. Unieke ervaring. Iedere zondag streef ik ernaar om naar de kerk te gaan. Toch vaak de katholieke kerk omdat deze in het Engels preekt. Diensten in het Bemba volgen is nog een paar stappen te ver.

Als laatste wil afsluiten met de mini safari die ik gedaan heb. Het was echt een gave ervaring om mee te maken en al die wilde dieren te zien. Zelfs al heb je zoveel BBC documentaires gekeken dan is de 'real deal' toch veel mooier. Foto's zijn erg mooi geworden.

Ik streef ernaar om 2x in de maand een update te plaatsen. Volgende maand ga ik mijn verjaardag vieren in Zambia. Ben zeer benieuwd. Daarna op safari in Botswana en op weg naar de Victoria watervallen in Livingstone.

Groeten en veel leesplezier toegewenst.
Daan Zuidervaart

• 15 Maart 2015 - 11:47

Marie-Jeanne:

Over een ruime maand gaan we dit met eigen ogen aanschouwen!!!

• 15 Maart 2015 - 13:04

Martijn & Miekie:

Awesome, Daan! :-) Geniet ervan daar! Heel veel groeten uit Noorwegen!

• 15 Maart 2015 - 14:47

Lein:

Leuk Daan! Gaaf om te lezen. Ga er lekker van genieten! Be blessed!

• 15 Maart 2015 - 17:35

Marie-Ide Timmermans:

Hoi Daan,
    Leuk om over je belevenissen te lezen. Veel succes gewenst met je opdracht! Liefs uit IJsselstein.

• 15 Maart 2015 - 18:11

Maurice En Janet Schipper:

Leuk om te lezen Daan, het klinkt als een mooi, zinvol en goed doordacht project! Heel veel succes en ook veel plezier!

• 16 Maart 2015 - 08:16

Mai:

Ha Daan! Je schrijft leuk! Geniet van de altijd-zomer daar en succes met jullie opdracht!

• 16 Maart 2015 - 12:36

Marie-jeanne Timmermans:

Hoi Daan, Leuk verslag!! Wat een ervaring en wat een gaaf en goed project! geniet van deze tijd!
    Lukt het al een beetje met de taal? Ja die ervaringen in de kerk zijn uniek, in Benin heb ik dat ook meegemaakt maar dat was op het ziekenhuisterrein zelf en veel kleinschaliger als bij jou.
    tijdens de H.Mis waren de moeders de baby's die ze op de rug droegen gewoon de borst aan het geven
    dat wat heel gewoon en stoorde helemaal niet. Daan geniet er maar fijn van! groetjes Marie- janne

• 16 Maart 2015 - 12:56

Luc:

Ha krullebol!
    Mooie eerste verslag en fijn dat je het goed hebt daar! Deze herinnerinen zullen niet meer weg gaan!
    Succes met het project en geniet van het leven daar.
    Tot snel!
    groet
    Luc

• 16 Maart 2015 - 14:20

Tante Mon:

Hoi Daan. Wat geweldig. Goed verhaal joh. Ik hoop dat je echt je steentje kunt bijdragen aan de gemeenschap daar. Het milieu is ook daar in de rimboe van groot belang. God bless you
    Tante Mon

• 17 Maart 2015 - 17:48

Koos:

Hey Daan, Super gaaf!!! Wat leuk dat je al een mini safari gemaakt hebt.
    Succes met je project, en een knuffel voor alle kindjes in het weeshuis :)))
    liefs Koos

• 31 Maart 2015 - 21:42

Myra:

Hallo Daan
    Alles goed samen met Bregt?
    Groeten van de moeder van Bregt

• 02 April 2015 - 11:38

Daan Zuidervaart:

Hallo Myra,

Bedankt voor je reactie. Het onderzoek gaat voorspoedig en het samenwerken gaat goed. Na 7 weken zijn we toch behoorlijk aan het wennen in Afrika. Een goed werkritme is gevonden, dat is erg prettig.
    Binnenkort gaan we op vakantie, hierover volgt nog een uitgebreide update.
    Leuk dat je mijn blog volgt.

Groeten Daan