Week 6: Zambia, Mpongwe - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Daan Zuidervaart - WaarBenJij.nu Week 6: Zambia, Mpongwe - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Daan Zuidervaart - WaarBenJij.nu

Week 6: Zambia, Mpongwe

Blijf op de hoogte en volg Daan

02 April 2015 | Zambia, Mpongwe

Hallo vrienden, familie en bekenden,

Hierbij een tweede update vanuit Zambia, vandaag alweer 6 weken in Zambia. Het leek me leuk om in deze update meer te vertellen over mijn stagewerkzaamheden in Mpongwe en omgeving in het noordwesten van Zambia. Verder komen mijn andere belevenissen volop aan bod.

Zoals ik eerder verteld heb in mijn eerste update ben ik samen met een klasgenoot (Bregt Stevens) bezig met een haalbaarheidsonderzoek naar de mogelijkheden voor een recyclingsysteem voor plastic afval in het district van Mpongwe. Het onderzoek heeft zich inmiddels al een beetje verlegd naar meerdere afvalstromen dan alleen plastic afval. Het plan van aanpak is geschreven en goedgekeurd. Zeer lovende commentaren ontvangen, daar waren we erg blij mee. Het onderzoek verloopt voorspoedig en al veel benodigde informatie is verzameld. Internet is laatste weken erg slecht, dat is wel lastig. Informatie opzoeken of dingen boeken is uitdagend. Mailverkeer of even iets online doen, dan wel weer een uitdaging. Het blijft dan toch weer Afrika. Geen vanzelfsprekendheid. Geduld hebben en improviseren wordt dan vanzelfsprekend een tweede natuur van je werkhouding.

Om informatie te verzamelen zijn we veel bezig met interviews bij bedrijven en overheden. In bijna alle grote steden (Ndola, Kitwe en Lusaka) die we hebben bezocht zijn we gewoon langsgegaan bij overheden en bedrijven en kwamen we bijna automatisch bij de grote bazen uit. Echt verbazingwekkend. Als blanke ben je dan echt in het voordeel, Zambianen moeten overal wachten. Medewerking en het ontvangen van informatie gaat erg voorspoedig, mensen maken toch veel tijd voor je vrij om een interview af te nemen. Afvalmanagement is echt een opkomend thema. Binnen de grote steden wordt er al steeds meer aan gedaan. Voor kleinere, rurale districten is dit erg lastig (geen geld, capaciteit en gebrekkig opleidingsniveau van de lokale mensen). Van echte grootschalige recycling of energieopwekking is echter nog lang geen sprake. De potentie is echter wel groot en de wil om te werken is er zeker. Probleem ligt echter bij de lokale overheden, deze hebben de zeggenschap over afvalmanagement. Doen zij niets, dan gebeurt er ook echt niets. Afval wordt nu gewoon gedumpt, verbrand of begraven, met alle milieugevolgen van dien. We komen echt op de meest smerige plekken van het land terecht voor onze opdracht. Ben erg blij dat we nog niet ziek zijn geworden van alle smerigheid om ons heen. Hygiëne altijd een punt van aandacht.

De aanvraag voor mijn werkvergunning is verwerkt en kan ik volgende week ophalen in Ndola. Een dagje weg (minimaal 6 uur reizen). Met mijn werkvergunning heb ik een echte (tijdelijke) Zambiaan geworden. En levert ook leuke voordelen op voor verschillende visa en het bezoeken van belangrijke plekken in Zambia.

Reizen is nu echt een makkie in verhouding tot 6 weken geleden. Het blijft altijd wel een vermoeiende bezigheid, we halen er veel leuke dingen uit. Dingen als een illegale taxi nemen die je voor €1,80 van stad naar stad brengt. Een tocht van 3 uur naar bijvoorbeeld Ndola kost je maar €3,50. Belachelijk goedkoop!

Ondertussen al veel gave dingen mogen meemaken in Zambia. We zijn naar Lake Kashiba geweest, een groot meer in de buurt geweest. Dit meer is 90 tot 100 meter diep en een van de weinige meren waar je echt kan zwemmen, naar de overkant zwemmen is ongeveer 10 minuten (goede oefening). We hebben een lokale miss-verkiezing meegemaakt en Zambiaanse dansen geleerd. Erg veel plezier gemaakt en veel complimenten van Zambianen gehad over mijn dansvaardigheden. We hebben een leuk zwembad in de buurt ontdekt (half uur met de bus) waar je voor 2 euro kan zwemmen. Een warme maaltijd kost er maar 5 tot 6 euro. Een leuke dagje weg voor ongeveer 10 euro per persoon.

De weekenden zijn erg rustig. Mijn wekelijkse bezoeken aan de plaatselijke kerken hebben al veel leuke, nieuwe contacten opgebracht. Volle kerken en veel gezinnen. Een jonge gemiddelde leeftijd. Echt een genot en iets waar ik blij van kan worden. Ben nu bij 3 kerken op bezoek geweest. Vanzelfsprekend de katholieke kerk. Verder de pinksterkerk en de 7de dag adventisten. Bij de laatste heb ik een gave Bijbelstudie mogen meemaken in een dienst die 3 uur duurt. Er is zelfs een tijdschema waaraan men zich moet houden. Echt ongekend binnen mijn Afrika ervaringen. Plannen zijn er om naar de baptisten en Jehova gemeente te gaan. Dan heb ik alle kerken wel gehad in het dorp. De goede week komt er weer aan. Een week op weg naar Pasen, op paaszondag worden er bij de katholieke kerk veel mensen gedoopt. Ben zeer benieuwd.

De eerste echte vakantie komt al in zicht over ruim twee weken (1,5 week erop uit). Een bezoek aan de hoofdstad Lusaka (hier ga ik mijn verjaardag vieren), waarnaar wordt doorgereisd naar Livingstone voor een bezoek aan de geweldige Victoria watervallen. Vanuit Livingstone een meerdaagse safari in het Chobe nationaal park in Botswana. Op de dag van mijn 26ste verjaardag (14 april) komen mijn ouders voor 3 weken naar Zambia. Dat is natuurlijk een leuk gegeven en een ultiem verjaardagscadeau, dan kunnen zij toch ook een deel van jou belevingswereld meekrijgen en unieke ervaringen opdoen in het mooie Zambia. Daarover meer in de volgende update.

Als laatste zal het me echt leuk lijken om als verjaardagsdag cadeau een paar kaarten uit Nederland te ontvangen, ik zal hieronder mijn postadres doorgeven. Niets moet, alles mag. Ik wil jullie bedanken voor alle leuke mailtjes waarin mijn avonturen en belevenissen met veel enthousiasme en interesse worden gevolgd. Leuke reacties ook op waarbenjij.nu.

Postadres Zambia:
Machya Road, Plot: 3,5,13
Postbox 14. Mpongwe , Copperbelt, Zambia

Groeten vanuit het zonnige Zambia :)
Gods zegen toegewenst bij alles wat jullie mogen doen.

Daan Zuidervaart

  • 03 April 2015 - 00:17

    Marie-Jeanne (moeder):

    Ohhh zo leuk Daan. We hebben er steeds meer zin. Wat een avontuur gaan we beleven! Tot snel!! xx

  • 03 April 2015 - 09:50

    Stefan Van Waarden:

    Zo te lezen heb je het wel naar je zin. Lijkt mij een geweldige ervaring om daar te zijn. Nog veel succes en plezier en ook alvast een fijne verjaardag gewenst. Ohh, en doe de groeten aan Bregt.
    Groeten, Stefan

  • 03 April 2015 - 10:07

    Erik-Jan:

    Klinkt goed allemaal Daan. Mooi doel, mooie ervaringen. Fijne paasdagen!

  • 03 April 2015 - 11:57

    Reinier Krins:

    Geweldig om te lezen, Daan! Heerlijk om te zien dat je het zo naar je zin hebt in het verre Zambia. Hele goede paasdagen gewenst!!

  • 03 April 2015 - 16:33

    Ruben:

    Heey Daantje,

    Echt super leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat!! Stiekem krijg ik wel een beetje heimwee als k al die leuke verhalen en foto's zie van het mooie Afrika ;-)

    Geniet ervan en een gezegd paasweekend!

  • 04 April 2015 - 18:38

    Koosje Timmermans:

    Hoi Daan,
    Wat een belevenissen. Super!! Ben stiekem een beetje jaloers op je ;)))
    Hoop dat je samen met pap en mam een geweldige vakantie zult hebben en prachtige dingen zult mee maken!! Ben nu al benieuwd naar de verhalen.
    Ook voor jou daar in het verre Zambia natuurlijk een zalig Pasen!
    liefs Koos

  • 07 April 2015 - 20:45

    Maarten:

    Daan, grote baas,

    Mooi om even van je te lezen! Dat je daar nu alweer 7 weken zit, de tijd gaat hard!
    Het is wat laat maar ik wens je nog een Zalig Pasen toe (aangezien Pasen 50 dagen mag duren is het ook weer niet zo laat ^^)! Heel veel succes en mooie ervaringen toegewenst!

    gr,
    Maarten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 24 Feb. 2015
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 4447

Voorgaande reizen:

13 Februari 2015 - 15 Juli 2015

Stage in Zambia

Landen bezocht: