Week 15: Livingstone en Botswana - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Daan Zuidervaart - WaarBenJij.nu Week 15: Livingstone en Botswana - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Daan Zuidervaart - WaarBenJij.nu

Week 15: Livingstone en Botswana

Door: Daan Zuidervaart

Blijf op de hoogte en volg Daan

28 Mei 2015 | Botswana, Kasane

Hallo meelezers (vrienden, familie en geïnteresseerden),
Nu alweer bijna 3,5 maanden in het mooie Zambia. Het is alweer een tijd geleden dat ik een update geschreven heb. Ondertussen is er weer een hoop gebeurt, hier zal ik in deze update meer over vertellen.

Over de stagewerkzaamheden valt een hoop te vertellen, er is een hoop geboekt. De onderzoeksfase is nu helemaal afgerond , de belangrijkste gegevens en informatie zijn verzameld. In deze fase van de stage ben ik nu samen met Bregt Stevens aan het werken aan het interpreteren en het in verslagvorm zetten van de verzamelde gegevens en informatie. Ondertussen worden alle onderdelen geschreven die nodig zijn voor het beantwoorden van de eerste vier deelvragen. Het schrijven en interpreteren gaat erg voorspoedig en we kunnen de eerste twee deelvragen helemaal uitschrijven in de eerste twee hoofdstukken. De leukste ontwikkelingen zijn dat we nu een afvalbedrijf gevonden hebben dat grote interesse heeft om meerdere afvalstromen te komen afnemen in Mpongwe District. Afgelopen week hadden we een bespreking met dit bedrijf en de samenwerking kan verder worden uitgewerkt en worden geconcretiseerd. Dit geeft het onderzoek en het gehele project een grote meerwaarde als de verbinding kan worden gevonden met de lokale overheid, welke verantwoordelijk is voor de uitvoering van het afvalbeleid. Dan wordt de theorie die we onderzocht hebben ook echte praktijk.

Maar natuurlijk hebben we nog veel meer avonturen beleeft hier in Zambia en daarbuiten.
Alweer 6 weken geleden gingen we samen met mijn ouders op vakantie naar Livingstone en naar Botswana (Chobe) voor een mooie safari. In totaal zijn we 9 dagen weggeweest en daar was ik ook echt aan toe. Je krijgt weer een hoop nieuwe energie en motivatie om weer aan de slag te gaan. De eerste dagen waren we in Lusaka en op mijn verjaardag, op de dag zelf kwamen mijn ouders aan in Lusaka op het vliegveld. Dat is natuurlijk het grootste cadeau wat je kan ontvangen op je verjaardag. Het was toch wel een vreemde gewaarwording om je ouders daar in een keer te zien staan. Het weerzien was toch wel leuk. De dag erna op weg naar Livingstone, een tocht van ongeveer 7 uur met de bus. Dan blijkt Zambia toch wel een gigantisch land te zijn. Aangekomen in Livingstone, hadden we een geweldig hostel met zwembad, heerlijk! De dag erna naar de machtige Victoria watervallen. Wat een geweldige ervaring, overweldigend en ontzagwekkend. 5 miljoen liter water per seconde komt ernaar beneden gestort. Naar het uitzicht kon je echt uren kijken. Hierna lekker rondgewandeld in de omgeving en vooral veel bavianen gezien, die onze appels hebben gejat. Hele slimme beesten. Hierna alle vervelend verkopers van je af houden. Mijn eerste echte ervaringen met opdringerige Zambianen. De enige oplossing is dan gewoon wat kopen. Victoria watervallen, al met al een overweldigende ervaring, een absolute aanrader in Zambia.

Toen op weg naar Botswana voor een safari van 2 dagen en 1 overnachting, een duur avontuur, maar zeker alle gemaakte kosten waard. Bijna alles is inclusief in de prijs, dus je hoeft je geen zorgen meer te maken over iets. Heerlijk ontspannend.
Vanaf het hostel werden we naar de grens gebracht, hier werd je door de immigratie geloosd en de grensrivier overgestoken. Aan de overkant opgevangen door het safaribedrijf, opnieuw een stempel halen bij immigratie. Allemaal kosteloos. Hierna worden we naar de Chobe rivier gebracht en op locatie genoten we van een goed ontbijt. Vervolgens een boot cruise over de Chobe rivier, dat was echt een machtig gezicht. Dan komen de eerste dieren in beeld. Antilopen, hagedissen, grote vogels en krokodillen. Verderop de rivier, komen we de eerste olifanten tegen en nijlpaarden. We kunnen vaak heel dicht bij komen, dus goed zicht is gegarandeerd. Na de boot cruise een uitgebreide lunch, waarna we met de uiteindelijke safarigroep in een jeep stapten en op weg gingen naar het nationaal park. Het park heeft een oppervlakte van 11.000 vierkante kilometer en een van de grootste dierenpopulaties in zuidelijk Afrika. Veel dieren zien is dus een garantie. De dag werd vervolg met een game drive, dit houdt in dat je met een jeep door het park rijdt en op zoek bent naar dieren. Dit duurde tot in de avond. Ik was totaal verzadigd met dieren aan het eind van de dag. Met als grote afsluiting een grote mannetjes leeuw. Olifanten van bijna 3 meter hoog zijn geen uitzondering en de diversiteit aan leven blijft je verrassen. Vooral de hoeveelheid aan dieren was overweldigend. De dieren zijn ook echt wild, dus je moet altijd wel paraat zijn op onverwachte acties.
De 1ste dag is geëindigd met een copieus diner in de wildernis, midden in het park. Hierna een drankje en naar bed in je tent. Deze waren super luxe ingericht en waren erg ruim. De toilet was gewoon een gat in de grond, dus dat moest je maar voor lief nemen. Je mocht alleen naar het toilet als je echt moest omdat 's nachts de grote roofdieren actief worden en je zomaar kan worden aangevallen wanneer ze jou voor prooi aanzien. Dat was wel een spannend avontuur.
Hierna een kort ontbijt en weer op weg naar de jeep voor een ochtend gamedrive. We hadden een echte leuke gids die gefixeerd was op leeuwen vinden, dus die hebben we dan ook genoeg gevonden. Uiteindelijk meer dan 25 in totaal. In de middag, hebben een nieuw gedeelte van het park gezien, hier veel giraffen en wederom veel grazende olifanten. Timon (stokstaartje) en Pumba (warthog) van de Leeuwenkoning waren ook van de partij en hebben we allemaal gespot. Veel mooie grote vogels gezien aan de waterkant. Na de middag game drive was de safari afgelopen en gingen we weer terug richting de grens met Zambia. Even stempeltje halen bij immigratie en de rivier oversteken. Hierna weer stempel halen in Zambia. Ik mocht gratis naar binnen omdat ik een werkvergunning heb, dat voelde echt wel leuk omdat je dan in 'resident' rij mag staan in plaats van 'tourist'.
Hierna werden we opgehaald en weer naar het hostel gebracht.

Zondag naar de pinksterkerk, veel gezongen en gedanst en bovenal een stevige maar goede preek. Daar kan ik op zijn tijd echt van genieten. Hierna uitgerust van een hoop opeenvolgende drukke dagen. De vakantie werd afgesloten met een zeer adrenaline verhogende activiteit, 'white water raften' over de Zambezi rivier. De rivier ontvangt al haar water van de Victoria watervallen en staat bekend om haar gevaarlijke draaikolken. We waren van te voren gewaarschuwd en werden kort getraind, wat te doen als de raft omslaat. Eenmaal begonnen aan de tocht was het toch serieus lichamelijk werken en mochten we van 8 meter hoge rotsen springen. Toen kwam de eerste echte aankondiging dat we helemaal gingen omslaan. Dat vond ik een behoorlijk enge ervaring. Hierna het moment suprême. Het enige advies blijven vasthouden aan de boot en blijven ademhalen. Dat tweede toch een enorme uitdaging vanwege de golven die over je heen slaan. Na deze ervaring is het niet meer zo extreem geweest, toch extreem genoeg voor mij.
Na ruim 2,5 uur terug voor een goede lunch en een rit naar het hostel.
De dag erna de terugtocht naar Mpongwe via Lusaka.
Het was een goed om er even helemaal tussenuit te zijn. Nu ik dit schrijf staan we op het punt om weer op vakantie te gaan, ditmaal voor 9 dagen naar Malawi. Daarover in de volgende update meer.
Bijgevoegd bij dit bericht natuurlijk mooie dieren foto's uit Chobe en plaatjes van de machtige Victoria watervallen.

Veel leesplezier en bedankt voor de leuke kaarten die ik heb mogen ontvangen voor mijn verjaardag. Dat heeft me veel gedaan.

• 28 Mei 2015 - 21:47

Fenna:

hoi Daan,

Wouw, gaaf jongen wat je allemaal meemaakt. Ik ben jaloers: zo'n safari is heel wat anders dan dieren kijken in Blijdorp!

Groetjes,

Fenna

• 29 Mei 2015 - 13:48

Bram:

Heey Daan!

Tof wat je allemaal hebt meegemaakt! Het moet wel een mooie levenservaring zijn in dat bijzondere continent!
    Ik wens je heel veel plezier op je volgende vakantie en voor je verdere stagetijd!

Groetjes,
    Brambo

• 29 Mei 2015 - 19:53

Koos:

Hey Daan!
    Super om te lezen allemaal! Wat maak je een hoop mee zeg. Fantastisch!
    En nu al weer op naar de volgende vakantie. Dat is het goede leven........!
    Maar ik begrijp dat jullie er ook hard voor werken. Leuk als ze jullie oplossingen / ideen zouden overnemen. Dan heb je het echt ergens voor gedaan! Kerel geniet nog lekker van de pracht van Afrika, succes en heel veel groetjes Koos

• 30 Mei 2015 - 20:13

Dea:

Hoi Daan,
    Wat een bijzondere belevenissen lees ik hier en wat heb je die leuk beschreven!
    Een prachtige ervaring in jouw leven, en ook heel fijn dat je vader en moeder bij je zijn geweest en jullie samen zo'n mooie vakantie hebben gehad.
    Nog een goede tijd daar gewenst en dat het in meerdere opzichten vrucht mag dragen!

Heel veel groeten van tante Dea en ome Gert

• 04 Juni 2015 - 10:11

Maarten:

Ha maat,

Wat een verhaal zeg, goed om weer even van je te lezen.
    Die foto's komen zo uit een natuur documentaire! Succes nog met je stage, ben benieuwd naar je volgende verhalen! Morgen drinken Luc, Matthijs en ik een biertje. Volgende keer ben je er weer bij ;).

gr,
    Maarten